Παρόλο που τα διαδικτυακά καταστήματα ανεβάζουν συνεχώς τις πωλήσεις τους προσελκύοντας όλο και περισσότερους καταναλωτές, δε σημαίνει ότι τα φυσικά καταστήματα έχουν παρέλθει. Αντιθέτως είναι αυτά που έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν στοn κόσμο τη μεγαλύτερη και δυνατότερη εμπειρία στο shopping. Απαραίτητη προϋπόθεση, η σωστή διαμόρφωση του καταστήματος.
Τι θα πρέπει λοιπόν να προσέξετε όταν αποφασίσετε να ανακαινίσετε το κατάστημά σας ή να ανοίξετε ένα νέο;
Τα πρώτα 3 με 4 μέτρα από την είσοδο του καταστήματος στο εσωτερικό του, είναι ο χώρος που ουσιαστικά ο εισερχόμενος πελάτης μεταβαίνει από το χάος της κίνησης της πόλης. Η μετάβαση αυτή του επιτρέπει να επικεντρωθεί στη προοπτική μιας ευχάριστης εμπειρίας. Στα πρώτα 5 δευτερόλεπτα που ο πελάτης μπαίνει στο κατάστημά σας θα αποφασίσει αν θα προχωρήσει ή θα βγει ξανά έξω. Η πρώτη εντύπωση είναι καθοριστική!
Τα στοιχεία που έχουν τη μεγαλύτερη επίδραση σε αυτή την απόφαση είναι ο φωτισμός, τα χρώματα, η μουσική, το άρωμα και η άνεση στη κυκλοφορία. Εάν για παράδειγμα η μουσική είναι υπερβολικά δυνατή ή το άρωμα του χώρου που χρησιμοποιείτε είναι ιδιαίτερα έντονο, μπορεί να είναι αιτίες άμεσης αποχώρησης.
Το 90% των ανθρώπων είναι δεξιόστροφοι, γεγονός που σημαίνει ότι είναι πολύ πιο πιθανό, κατά την είσοδό τους στο κατάστημά σας, να στραφούν προς τα δεξιά και να περιηγηθούν στη συνέχεια, αριστερόστροφα.
Ο πρώτος αυτός τοίχος δεξιά, έχει την υψηλότερη επίδραση στην καταναλωτική συμπεριφορά των επισκεπτών σας από οποιοδήποτε άλλο σημείο μέσα στο κατάστημά σας. Επιλέξτε λοιπόν με προσοχή τον τρόπο που θα τοποθετήσετε εκεί τα προϊόντα σας. Είτε πρόκειται για νέα προϊόντα, είτε για εποχιακά αντικείμενα, είτε για προϊόντα υψηλής ζήτησης, αξιοποιείστε το χώρο αυτό για να προσελκύσετε το ενδιαφέρον των πελατών σας.
Σχεδιάστε τον διάδρομο κίνησης στο κατάστημά σας έτσι ώστε να καθοδηγήσετε τους επισκέπτες σας στα σημεία που εσείς θέλετε. Τα πόδια θα ακολουθούν πάντα τα μάτια!
Η σωστή διάταξη των κινητών επίπλων (σταντ, τραπέζια προβολής και εξυπηρέτησης, γόνδολες) καθώς και η σωστή σήμανση είναι στρατηγικής σημασίας για την οργανωμένη περιήγηση των πελατών σας μέσα στο κατάστημα.
Ο σχεδιασμός και η διάσταση των διαδρόμων κίνησης σχετίζονται με το μέγεθος του καταστήματος. Οι ισορροπίες είναι λεπτές. Όταν ο διάδρομος κίνησης είναι μεγαλύτερος από όσο θα έπρεπε να είναι τότε ο πελάτης πιθανότατα να κατευθυνθεί γρήγορα σε ένα σημείο του χώρου που έχει εστιάσει ότι θα βρει το προϊόν που θέλει, χωρίς να προσέξει κάτι άλλο ενδιάμεσα. Δεν το θέλουμε! Εάν πάλι ο διάδρομος κίνησης είναι πολύ στενός τότε ο πελάτης ασφυκτιά και επιταχύνει την κίνησή του προκειμένου να τελειώσει γρηγορότερα τα ψώνια του. Ούτε αυτό το θέλουμε!
Αυτό που θέλουμε είναι να κρατήσουμε τον πελάτη μέσα στο κατάστημα, όσο γίνεται περισσότερο και να αγοράσει όσο γίνεται περισσότερα προϊόντα. Σχεδιάστε το χώρο σας έτσι ώστε να προσφέρετε στους πελάτες μια άνετη περιήγηση στο κατάστημά σας και μία μοναδική shopping εμπειρία. Μη λησμονήσετε να δημιουργήσετε ένα χώρο ανάπαυσης ανάλογα με τα τετραγωνικά σας και κυρίως προσέξτε τον τρόπο τοποθέτησης των προϊόντων σας κατά τη διαδρομή κίνησης που έχετε σχεδιάσει.
Φωτεινό παράδειγμα στο σχεδιασμό της κίνησης των επισκεπτών είναι τα καταστήματα ΙΚΕΑ.
Εάν θέλετε ο χώρος σας να είναι ανοιχτός μπορείτε να γκρεμίσετε τοίχους για να μειώσετε οπτικά εμπόδια. Πρώτα όμως συμβουλευτείτε το μηχανικό σας για να βεβαιωθείτε ότι δε θα αφαιρέσετε τοίχο που θα μειώσει τη στατική επάρκεια του κτιρίου. Από την άλλη πλευρά, εάν θέλετε να δημιουργήσετε σημεία πώλησης που θα φιλοξενήσουν διαφορετικές συλλογές προϊόντων, τότε μπορείτε να δημιουργήσετε «τοίχους» είτε μόνιμους είτε μετακινούμενους.
Οι εξαιρετικά στενοί διάδρομοι, η αναντιστοιχία στη τοποθέτηση των προϊόντων πάνω στα ράφια, η κακή σήμανση ή η έλλειψή της, είναι στοιχεία που μπορεί να κατακλύσουν αρνητικά τον υποψήφιο πελάτη και να του δημιουργήσουν την αίσθηση της δυσαρέσκειας.
Η σωστή και ενιαία επιλογή επίπλων και συστημάτων εξοπλισμού βοηθάει στη σωστή οργάνωση και ξεκάθαρη τοποθέτηση των προϊόντων έτσι ώστε ο πελάτης μπαίνοντας στο κατάστημα να νιώσει ότι ο χρόνος που διαθέτει είναι αρκετός για να περιηγηθεί στο χώρο και να πραγματοποιήσει τις αγορές του. Σε αντίθετη περίπτωση, καταλαμβάνεται από άγχος και επισπεύδεται η αποχώρησή του από το κατάστημα.
Η ποσότητα των προϊόντων που βρίσκονται τοποθετημένα στο χώρο του καταστήματος είναι επίσης μία σημαντική παράμετρος για τη γενικότερη εικόνα που θα αποκομίσει ο πελάτης μπαίνοντας σε αυτό. Ο επαρκής αποθηκευτικός χώρος θα βοηθήσει στη σωστή παρουσίαση των προϊόντων.
Καθημερινά, περισσότερα από 27 εκατομμύρια φωτογραφίες κοινοποιούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Στο σημερινό ανταγωνιστικό περιβάλλον, η ανάγκη ενσωμάτωσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο χώρο του φυσικού καταστήματος, έχει την ίδια καθοριστική σημασία όση έχουν και τα προϊόντα που εμπορεύεστε. Ένας τρόπος με τον οποίο μπορείτε να εντάξετε την εμπειρία αυτή στις υπηρεσίες σας είναι να δημιουργήσετε ένα τοίχο για selfie. Ο τοίχος αυτός θα πρέπει να είναι καθορισμένος και να έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να προσφέρεται για αλληλεπίδραση, φωτογράφιση και κοινοποίηση.
Τα selfie spots μέσα στα καταστήματα λιανικής, ανεβαίνουν συνεχώς σε δημοτικότητα και αποδεικνύονται διασκεδαστικά για τους καταναλωτές και ευεργετικά για τις επιχειρήσεις.
Ο σχεδιασμός και η δημιουργία ενός selfie spot είναι ένα επιπλέον βήμα για να δείξετε στους πελάτες σας ότι είστε μπροστά στις εξελίξεις, καθώς και το ενδιαφέρον να τους προσφέρετε μια μοναδική εμπειρία.
Παρακάτω θα δείτε μερικά έξυπνα παραδείγματα.